استكمالا لتدوينة: الناقة الثائرة
انتشرت في الآونة الأخيرة "موضة" المقاطعات لدول كل من هب ودب من أحاد المسيئين للديننا؟
على سبيل المثال، حينما سمعنا عن العضو البرلماني الهولندي "جيرت فيلدرز" الذي نشر فيلمه "فتنة" للإساءة إلى القرآن الكريم، فعلى الرغم من اعتذار الحكومة الهولندية، وحظرها لعرض الفيلم حتى اضطر "فيلدرز" هذا إلى نشر فيلمه عبر الانترنت
مزيد من التفاصيل
على الرغم من كل هذا بدأت تتعالى الأصوات منادية بمقاطعة بضائع الحكومة الهولندية
أهذا هو التصرف الحكيم من المسلمين؟ نقاطع دولة، ونتسبب في ضرر لمصالحها ومصالح رجال أعمالها، لمجرد فعل عقيم فردي على الرغم من اعتذار الحكومة؟ أهكذا كانت تصرفات النبي (صلى الله عليه وسلم) في تلك المواقف؟
هل نقض عهوده (صلى الله عليه وسلم) مع اليهود أو أمر بمقاطعة بضائعهم لمجرد إساءات الشاعر اليهودي "كعب بن الأشرف" من بني النضير (قبل جلائهم عن المدينة)؟ أم أنه أمر صحابته فقط بقتله، دون قطع العلاقات السياسية أو الاقتصادية بيهود المدينة
هل نقض (صلى الله عليه وسلم) صلح الحديبة مع قريش لمجرد إساءة "عبد الله بن السرح" (قبل أن يدخل الإسلام في المرة الثانية)؟ أو لمجرد إساءات قينتين لـ"عبد العزى بن خطل"؟ أم أنه اكتفى بإهدار دمائهم يوم فتح مكة، دون أن يتسبب في عرقلة الهدنة وصلح الحديبية
ثم أكلما تجرأ كافر بالإساءة لديننا، قاطعنا بضائع دولته حتى وإن تقدمت الدولة باعتذارات رسمية؟ هذا والله يشوه صورتنا أكثر
جدير بالذكر أن النبي (صلى الله عليه وسلم) لم يأمر بقتل ولا بإهدار دماء هؤلاء إلا بعد أن تجاوزوا الحدود وخاض بعضهم في أعراض أمهات المؤمنين، وأثاروا حمية الكفار للتجمع والتوحد لاستئصال شأفة المسلمين، فكان لهؤلاء خطر إعلامي كبير، كما أنه (صلى الله عليه وسلم) لم يأمر بإهدار دم إلا عدد محدود من المسيئين يعد على الأصابع
ولو قال قائل: إننا نقاطعهم ليفرضوا قوانينا تعاقب على الإساءة للأديان، إذن فلنقاطع بضائع دولنا العربية التي تحتضن المسيئين لديننا من جلدتنا أمثال "أسامة أنور عكاشة" و"عادل إمام" وغيرهم الكثيرين من المسيئين لديننا ولكل ماهو متعلق بالدين، إما بالسب وإما بالسخرية والاستهزاء
هذا بالإضافة إلى أن بعض الذين يقاطعون البضائع الهولندية، لا يجرؤون على النداء بمقاطعة البضائع الأمريكية لاحتلالها للعراق، أو لدعمها لإسرائيل، أو حتى للإساءات التي تعرضت لها بعض المصاحف منذ بضع سنين في جوانتانامو، أو المصاحف التي استخدمها أحد الجنود الأمريكيين في العراق كأهداف للرماية مؤخرا
فمالهم، كيف يحكمون؟
نرى أنه علينا مقاطعة بضائع الدول والحكومات التي تقتل إخواننا، أو تغتصب أراضينا، أو تسيء إلى ديننا رسميا وعلنا، كما فعلت الدنمارك التي أقرت تلك الإساءات
أما أن نقاطع بضائع دولة ما بسبب إساءة بعض المنتمين إليها على الرغم من اعتذارات الحكومة، فهذا يعود بالضرر على صورة الإسلام، وليس هذا من أخلاق النبي (صلى الله عليه وسلم) في شيء
فلنلتفت إلى ما هو أهم، ولندعهم "يشتمون مذمما"
فالكلاب تعوي والقافلة تسير
لمزيد من التفاصيل أدعوكم لقراءة: الناقة الثائرة
Thursday, May 29, 2008
موضة مقاطعة البضائع
حكايتي مع الفيس بوك
Facebook
كلمة بقيت باسمعها كتير اوي اوي، وعلى طول الكلام عنه في كل حتة، وكل الناس عمالين يسألوني: "انت لسه ما عملتش اكاونت ع الفيس بوك؟"، يعني كان ناقص ألاقي عم محمد البواب بيسألني: "انت ليه مش عامل اكاونت ع الفيس بوك؟"ـ
قعدت أسأل ناس كتير عن أي فايدة ممكن اطلع بيها من السايت العجيب ده، مع ان اخويا قعد يشرح لي شرح مفصل للحوار، ومع ان فيه ناس قالوا لي انه ممكن بطريقة ما يفيد عم متولي
ومع ان موضة الاضرابات العقيمة بتاعت اليومين دول مش بتطلع الا من هناك، بس برضه مالاقيتش حاجة مفيدة خالص
المهم اني في الاخر اتخذت القرار، وقلت اشوف الاختراع ده فيه ايه، اشتركت في الفيس بوك، وبدأت اسكشف عالم جديد من الانبهار اللا إرادي
دخلت على الفيس بوك، وفوجئت بيه بيقول لي: انت فين؟ تعالى الحق فيه كذا واحد مستنيك هنا، قلت ايه ده؟؟؟ ده الفيس بوك يعرفني من زمان بقى وانا مش واخد بالي، عادي كان مخزن ايميلي عشان الناس اللي بتبعت لي invitations
مسخرة جدا بقى لما اجي اقبل صديق جديد يقول لي: Osama and Folan are now friends، يا حلاوتنا، حسسني اني لابس كاسكيتة وفي بؤي مصاصة وعمال اقول لفلان ده: كابتن كابتن، ممكن نبقى اصحاب؟ طب ممكن لفة بالعجلة؟، ده غير اني كل ما اجي اضيف صديق الاقيه يقول لي اكتب الكلمتين دول، ويجيب لي كلمتين غير مقروئين بالعين البشرية اصلا، واقعد اقول له هات لي غيرهم طيب، لحد ما أعرف أجيب واحدة منهم بالشبه كده
دخلت بقى على صفحتي الرئيسية، واتفاجئ بصورة كبير لإليسا، من أولها كده؟؟؟ وتحتها كمان كام واحدة من اياهم، وفوق كل واحدة مكتوب: Folan has become a fan of Folana، ده غير اني ممكن الاقي فيديوهات وصور اباحية حاططها فلان او علان، طبعا اي حد من نوعية الناس دي كنت باشيل اسمه من قائمة الاصدقاء على طول، انا ناقص تلوث بصري؟
"da yadoll enak bgd hate2fel el account kaman 30 min as a maaaaaaaaaaaaaaax"
دي كلمة قالها لي واحد صاحبي، والظاهر ان كلامه ممكن يكون صح، على العموم لسه مش عارف، لما نشوف ربنا يستر
طبعا لازم بقى كعادتي اتتريق شوية على الفيس بوك ده، من الحاجات المؤثرة جدا اللي شفتها جملة كالتالي: Folan gave a sweet kiss to 3ellan، يا فرحة طنط تيتي بيكم، طب وانا مالي؟؟؟، وزي كده بقى حاجات كتير، وعند ناس كتير جدا في صفحاتهم الاقي gifts، فلان جاب لي قلب، وفلانة اديتني دبدوب، وعلان اداني قـُلة، وعلانة ادتني بوسة
(ده مثلا مثلا يعني، انا شخصيا ماعنديش حوار الهدايا ده الحمد لله)
حاولت أشوف ازاي أتحكم في الحاجات دي زي ما واحد صاحبي نصحني from Preferences، بس لاقيت الموضوع كبير كبير كبير، والظاهر إنها مش هتنفع في الآخر
من الحاجات اللي عجبتني الى حد ما، حوار الشخبطة ع الحيطة ده، مصداقا لقول الفنانة القديرة "شخبط شخابيط"، (ملحوظة: اكيد انا مش باسمع الحاجات دي، هم اللي بيحكوا لي)، فممكن اقعد اكتب حاجات، وناس تكتب لي حاجات، مسخرة جدا بقى لما حد يكتب لي حاجة والاقي مكتوب تحت كلامه: Write on Folan's Wall، اللي هو يعني نظام زي ماهو شخبط لك على حيطتك، روح بقى شخبط له على حيطته، واللي بيته من إزاز.. قصدي اللي حيطته ع الفيس البوك، ما يشخبطش للناس ع الحيطان، لا مش كده وبس، ده بقى فيه: fun wall, super wall, .. etc.، بالمناسبة أعتقد من بعد حوارات الاضرابات دي الظاهر ان الحيطان فعلا بقى ليها ودان
D:
ابتديت بقى أعدي على صفحات أصحابي أما أشوف فيها، طبعا زي ما قلت قبل كده معظم الحاجات اللي محطوطة من نوعية gifts, super wall, graffiti, dates, hugs, ... etc، سيبكم من التفاهة، المشكلة الأكبر في الناس اللي صفحاتها مليانة حاجات من دي كتير، بتتقل الجهاز عندي اوي اوي وساعات كان بيهنج معايا
من أكتر الحاجات اللي خنقتني في صفحات كثير من الناس جملة زي دي: "Interested In: Women"، ليه ياخويا؟ بتحب على روحك؟ ولا خلاص الواد داخل الفيس بوك وكل همه انه يضبط بنات؟، نأسف على الأسلوب ده، بس الشباب التعبان ده يغيظ بصراحة، ربنا يعافينا، رب اهد قومي
المهم اني قلت لازم نبتدي نشوف حاجة جد بقى، تعالوا معانا نعدي على الجروبس، خاصة الجروبس الدينية، وفجأة (وش واحد مخنوق ومحبط) الاقي بقى جروبس وموضوعات كالتالي
"الفيشاوي شاف النبي (صلى الله عليه وسلم) في المنام وبيقول لكم انشروا الرسالة دي 25 مرة (جديدة حكاية الفيشاوي دي)"
"تعالوا نجمع 10,000,000 واحد بيحب ربنا"
"صورة جديدة فيها استهزاء، فلازم نقاطع كوكا كولا"
دي أمثلة على الحاجات اللي شفتها من اول كان نظرة كده، طبعا لما شفت الجهل والسطحية والدماغ الفاضية، حسيت بحاجة ماسة تدعوني لاستدعاء صديقي "متولي هايزمان"
هيتعب اوي اوي متولي معانا هنا الظاهر، الله المستعان
اعتقد كفاية كده كلام بقى، اكيد طبعا كل شوية الاقي حاجات عجيبة تظهر لي، مين عارف، يمكن لو جمعت شوية حاجات تانية كده أبقى أكتبها إن شاء الله
Posted by
Osama Sherif
at
10:26 PM
11
تعليقات
Thursday, May 15, 2008
مساعدات خارجية
السلام عليكم
من غير مقدمات، وبمناسبة الامتحانات، اقرأ الحوار ده
ايه حكم الغش فى الامتحانات؟
طب ما انت جاوبت على نفسك، انت سميته غش
لا هو مش غش يعنى
طب هو ايه، استعانة بصديق؟
لا أصل أنا أعرف إن الغش ده بيبقى فى التجارة والحاجات دى بس
طب انت جبت الكلام ده منين، حد أفتاك الفتوى دى ولا انت جبتها من عندك؟
الغش معروف، فى أى حاجة اسمه غش، وحتى لو اتغير اسمه فهو ما زال غش
أنا عن نفسى ما أعرفش عالم أو مفتى أجاز الغش فى الامتحانات، لو انت تعرف هات لى الفتوى
ملحوظة: من أسباب تحريم الكوتشينة مثلا انها بتدعو الناس للغش، وماتقولش لا، انا عارف الحتة دى أكتر منك
طب هو الغش هنا غلط ليه؟ ما أنا باخد المعلومة من صاحبى وهو راضى، أو أنا باغش من ورق معايا، يعنى مش باخد حق حد ولا باضر حد
ماهو لو صاحبك ده راضى، فباقى الدفعة مش راضية
الواحد ما يرضاش إن حد يجيب درجات أعلى منه بالغش
يعنى هو يتعب ويذاكر وانت تجيب أعلى منه بالغش؟؟؟
والمصيبة تبقى أكبر لو النتيجة دى حددت مصيرك في كلية معينة أو قسم معين أو كده
ساعتها اللى اتظلم ده مش هيسامحك وهتتحاسب قدام ربنا
طب لو الدفعة كلها عارفة وكلهم بيغشوا؟
ده مابيحصلش، ناس كتير مش بتغش، ولازم تلاقى ولو واحد بس على الأقل مش بيغش ومش راضى عن غشك
طب افترض جدلا ان الدفعة كلها راضية؟
يبقى المراقب مش راضى وانت كده بتغشه
طب لو المراقب راجل محترم وسايبنا نغش؟
هو كده يبقى محترم؟؟؟
على العموم ساعتها يبقى الدكتور اللى بيصحح مش راضى وانت كده بتغشه
طب لو اتأكدنا إن الدكتور راضى؟
يبقى العميد اللى هيديك شهادة إن شاء الله بإنك ناجح مش راضي وانت كده بتغشه
ده غير انك كده ممكن تنجح وانت ما تستاهلش النجاح ده
وتشتغل شغلانة وانت ماتستاهلش الشغلانة دى
طيب طيب، بس يعنى لما أنا أنسى معلومة وربنا يبعت لى واحد هدية عشان يقولها لى، ارفض النعمة دى؟
وانت ليه اعتبرتها نعمة؟ ده ابتلاء ربنا حطك فيه عشان يختبرك ويشوفك هتغش ولا لأ
طيب يعنى أنا لو مذاكر كويس بس نسيت معلومة فى الامتحان، ليه ما اخدهاش من حد، ما أنا مذاكرها أصلا كويس؟
لأ ما هو انت لو مذاكر أصلا كويس ما كنتش نسيتها
وبعدين الموضوع هيبقى ظيطة كده، كل واحد يبص مثلا فى القوانين قبل الامتحان مرة واحدة ويقول ما أنا ذاكرت كده كويس
هو شايف انه ذاكر كويس، لكن ييجى فى الامتحان يلاقى نفسه ناسى اللى كان كَرْوِتُه ده، فيطمن لأنه هيغشه
طب دى هتحددها ازاى دى بقى
ماهو احنا بقى من الاخر كده بناخد حاجات مالهاش لزمة وحشو على الفاضى، ليه اتعب نفسى فى الحاجات دى؟
أولا مش انت اللى تحدد اذا كان اللى بتاخده ده مفيد ولا لأ، فيه ناس بتفهم أكتر منك فى المجال ده
وبعدين حتى لو فيه حاجات مش مهمة، يعنى كل اللى انت بتاخده مالوش لزمة؟ ولا حاجات بسيطة هى اللى ممكن تكون مش مهمة؟
طيب انت بقى ساعتها هتقعد تحدد الحاجات اللى مهمة ماتغشهاش، والحاجات اللى مش مهمة تغشها؟
ولو افترضنا جدلا ان 100% من اللى انت بتاخده ده مالوش لزمة، طب ايه اللى دخلك الكلية دى أصلا؟؟؟
انت دخلتها بكامل قواك العقلية، ورضيت بشروط الكلية، يبقى انت لازم كمسلم انك تحافظ على الشروط دى، وإلا تبقى بيغش الكلية
وبعدين بقى ماهو الدين يسر برضه، وربنا غفور رحيم
هو عشان الدين يسر يبقى نغش عادى كده؟؟؟
هو عشان ربنا غفور رحيم يبقى نعصيه عادى كده؟
ده بدل ما نشكره على انه سبحانه وتعالى غفور ورحيم بنا؟
خلاص يا عم خلاص، ده انت سودتها فى وشى
طب انا اسف جدا، انسى كل الكلام اللى فات ده وحط فى دماغك حاجة واحدة بس
حبك لربنا وخوفك منه سبب كافى يخليك ماتغشش
صدق أو لا تصدق
احنا دلوقتى فى القرن الواحد والعشرين الميلادى يعنى الألفية التالتة
والقرن الخامس عشر الهجرى يعنى الألفية التانية
ومع ذلك لسة فيه ناس بتغش فى الامتحانات
! ! !
دلوقتى الانسان وصل للقمر
والعالم أصبح قرية صغيرة
وبقينا فى عصر الانترنت والموبايل والـFacebook
ومع ذلك لسة فيه ناس بتغش فى الامتحانات
! ! !
الواحد وقت الامتحانات بيبقى عايز ان ربنا ينجحه ويوفقه
وبيبقى متعلق بربنا قوى وعمال يدعى كتير كتير
ومع ذلك لسة فيه ناس بتغش فى الامتحانات
! ! !
الواحد بيقول انه بيحب ربنا وعايز يرضيه
سواء فى الامتحانات او فى غيره
ومع ذلك لسة فيه ناس بتغش فى الامتحانات
! ! !
دلوقتى لو رحت لواحد وقلت له: من غشنا
هيقول لك من غير تفكير: فليس منا
الناس حفظت الحديث زى اسمها، زى اسمها فعلا
قارن كده بين حفظك لاسمك الرباعى وبين حفظك للحديث
ومع ذلك لسة فيه ناس بتغش فى الامتحانات
! ! !
ارجو ان المعنى يكون وصل
يكون وصل بجد
من القلب للقلب
ربنا يوفقنا كلنا فى الامتحانات ويرضى عننا
ومع ذلك لسة فيه ناس بتغش فى الامتحانات
! ! !
جزاكم الله خيرا
والسلام عليكم
Monday, April 28, 2008
الأفلام الإسلامية
السلام عليكم
من المواضيع الخفيفة السريعة اللي كان نفسي اتكلم فيها
مواضيع "الأفلام الإسلامية" كما يزعمون
والأخطاء العديدة اللي بتبقى فيها
وآثارها البشع على فكر الناس
زمان الواحد وهو صغير، كان يقعد يتفرج على الفيلم منهم، وهو فاكر ان هو ده كده الدين، هي المعلومات دي كده صح اكيد
لكن لما الواحد (بفضل الله) ابتدى يفهم شوية، عرف ان الحاجات دي فيها هجس كتير
يعني مثلا...
نبدأ بالفيلم الشهير الرهيب اللي كنت باعتبره أفضل الأفلام الإسلامية
الشيماء
فيلم يحسسك إن اللي مألف قصته ده واحد ما يعرفش عن السيرة النبوية إلا اللي سمعه من حواديت جدته
مبدأيا الشيماء (رضي الله عنها) لم يرد عنها إلا أنها كانت أخت النبي (صلى الله عليه وسلم) من الرضاعة
وكانت من السبي في غزوة حنين
فلما عرفت نفسها للنبي (صلى الله عليه وسلم) بعلامة معينة، أكرمها ومن عليها فردها إلى قومها
ده كل اللي ورد على حد علمي
أما بقى عشان نلاقيها موجودة من بداية البعثة
ونلاقيها بتغني مع الهجرة "لقد نجا لقد نجا"
وانها كانت بتعرف تكشف المنافقين في مكة (مع إن النفاق لم يظهر أصلا إلا في المدينة بعد غزوة بدر)
وانها راحت للنبي (صلى الله عليه وسلم) يوم الفتح، وقالت له: دول برضه أعمامك وأخوالك، فاعف عنهم
كل ده هجس
فيلم تاني بتاع ماجدة تلاقي فيه قصة حب بين اتنين من الصحابة
وفي نص الفيلم الصحابية تتعمي من التعذيب
ومع الهجرة تقعد تقول: أبصرت بنور محمد، أبصرت بنور محمد
كل ده وحبيبها الصحابي واقف جنبها واخد بايدها
فيلم غيره تلاقي فيه المشركين عمالين يتناقشوا وهم متضايقين
يقولوا: نعمل ايه؟ أسلم أبو بكر الصديق، وأسلم عمر بن الخطاب، وأسلم عثمان بن عفان
لاحظوا إنهم خايفين منهم عشان الشخصيات الثلاثة دول شخصيات لها ثقل في مكة
لاحظوا بقى إن أصلا عمر بن الخطاب أسلم بعد أبي بكر وبعد عثمان بـ6 سنين، يعني المفاجأة ماكانتش في نفس الوقت
الجميل بقى ان دخل واحد يقول ينقل لهم خبر جديد ومرعب: أسلم علي بن أبي طالب!!!
طب هو ايه المرعب في اسلام على بن ابي طالب اللي كان لسه صبي
مع العلم ان على بن ابي طالب اسلم برضه قبل عمر بن الخطاب بـ6 سنين، بس الظاهر اللي نقل الخبر ده كان لسه واصل له الخبر متأخر
هو الظاهر ان المؤلف حب يرص لنا الخلفاء الراشدين كلهم وخلاص، يمكن لو كنا استنينا شوية كنا لاقينا واحد داخلي يقول: أسلم عمر بن عبد العزيز!!!
سيبنا من الحتة اللي تلخبط دي
اللي يضحكك بقى لما تلاقي واحد مشرك في فيلم يقول لعمرو بن هشام: يا أبا جهل
هم الكفار كانوا بيقولوا له "أبو جهل"؟ هم كانوا عارفين انه أبو الجهل فعلا يعني؟ وهو كان راضي وساكت، عادي أصحابه بيهزروا معاه ولا ايه؟
الاسم ده النبي (صلى الله عليه وسلم) أطلقه عليه لكفره وعناده، لكن الكفار كانوا يقولوا له "أبو الحكم"
فيلم غيرهم عن أبرهة ومحاولة هدم الكعبة
لازم برضه تلاقي قصة حب في الفيلم وخلاص، بس ده كان فيلم قديم بقى أيام عمر الحريري في شبابه ومش عارف دي كانت اسمهان ولا ايه، المهم واحدة من ممثلات الإغراء بتوع الخمسينات
والظاهر انها ماقدرتش تتخلى عن الاغراء حتى في فيلم عن أصحاب الفيل
وطبعا مافيش مانع تلاقي لغة عربية ضايعة، تلاقي واحد يقول: أجل خزني إليه، لاحظ ان مافيش تعطيش للجيم، و"خزني" بالـ"ز" مش بالـ"ذ"، اللي قال كده كان حسين رياض، بتاع انت اللي هتغني يامنعم
طبعا مافيش مانع نذكر بالمرة فيلم قطز وجهاد اللي كانوا بيحبوا في بعض تحت السلم
ده غير ان موضوع الحجاب ده ماكانش في بالهم اوي يعني
طب بلاش
خلونا نتكلم كلام عام شوية
جميل جدا جدا انك تلاقي صحابي بـ"سكسوكة"، أو حالق ذقنه قبل ما يصور المشهد ومضبطها تمام، عشان يبقى صحابي حلو ونضيف كده
لكن الكفار كلهم بلحى جامدة كده
وبعدين لازم المسلمين دايما دايما يلبسوا أبيض في أبيض، والكفار يلبسوا ألوان، ولما واحد من الكفار يسلم، يقوم يلبس أبيض على طول
ومسخرة اوي لما يجيب لك الكافر ريحته وحشة على طول، ولما واحد يشم ريحته فيلاقيها بقت كويسة، يقول له: انت اسلمت ولا ايه؟؟؟
يا حلاوة، معلش اهبل انا بقى
وبعدين لما ييجي يجيب لك الكفار والفساد اللي كانوا فيه، لازم يجيب لك رقاصة، او اكتر، وتقعد انت بقى تتفرج على الرقاصة، في سبيل الله طبعا، عشان تستشعر قد ايه الاسلام ده نور، وهو اللي خلصننا من الفساد ده، بص كده اتفرج على الفساد
أما لما ييجي يجيب لك المسلمين، فلازم يجيب لك واحد طيب اوي اوي، وغلبان، وسهتان، وميت على روحه، وبيتكلم بابتسامة بلهاء
ويا سلام بقى لما يجيب لك اتنين بيتكلموا مع بعض بالفصحى، الظاهر ان الممثلين مش متعودين على الفصحي ولا ايه، اصلك تلاقي مشهد مثلا كالتالي
الاول (ببطئ شديد): السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الثاني (ببطء برضه): وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
الاول: كيف حالك يا ابن ابي شخلعة
الثاني: بخير حال والحمد لله يا ابن فلتعة،
الاول: ماذا كنت .... مش عارف ايه
طبعا انت على ما تسمع للحوار البطئ الممل ده، تكون نسيت اصلا هو كان ايه الموضوع، وتكون زهقت اصلا من اللغة العربية ومن اللي بيتكلموها
آخر حاجة
انا مقتنع بالفتوى اللى تحرم تمثيل أدوار الصحابة في الأفلام والمسلسلات، مش مجرد الأنبياء بس
لأن فعلا ليها تأثير سلبي، بتخلي الواحد يربط دايما بين الصحابي الفلاني، وبين الممثل العلاني
يعني انا مثلا للأسف، كل ما افتكر حمزة بن عبد المطلب، افتكر شكل عبد الله غيث، كل ما افتكر أبو سفيان، افتكر شكل حمدي غيث، كل اما افتكر سمية، افتكر سناء جميل النصرانية (على حد علمي)ـ
فده شيء مش كويس ان صور الصحابة ترتبط في اذهاننا بصور الممثلين دول
بس كفاية كده رغي بقى
الموضوع طول منى اوي بصراحة
بس اديني وصلت لكم اللي كان جوايا
Posted by
Osama Sherif
at
11:07 PM
10
تعليقات
Wednesday, April 2, 2008
الناقة الثائرة
مش ممكن الجهل ده
واحد عضو برلماني في هولندا
عرض فيلم قصير أهبل على النت
والحكومة كانت منعته من النشر
وتبرأت منه واستنكرته
مزيد من التفاصيل
إذن...
لازم لازم لازم نقاطع الحكومة الهولندية مزيد من التفاصيل
ونطرد سفير هولندا مزيد من التفاصيل
ونطلع اشاعات على ناس ماتت محروقة في هولندا مزيد من التفاصيل
وماحدش يتفرج على فيلم "همام في امستردام"ـ
ونعمل تصويت في السايت الهولندي اللي كان من شوية بيقول للمسلمين: ارحمونا كفاية تصويت بالغلط مزيد من التفاصيل
ونعمل فوروود كتير، عشان نفضل محافظين على مستوى السطحية مزيد من التفاصيل
وسلم لي على متولي هاينزمان مزيد من التفاصيل
رب اهدِ قومي
وبعدين يا فرحتي لما الهولنديين يخافوا على زعلي، عشان مصالحهم
لكن مايحترمونيش
زي الجمل الهايج بالضبط
اخاف منه، لكنه في النهاية جمل، حيوان بنركبه
استفدنا إيه لما الحكومة الهولندية منعت الفيلم وفي المقابل الشعب الهولندي تأكد عن يقين إن الإسلام دين عنف وقتل حتى مع اعتذار الحكومة
أنا اعتقد الإساءة تتنشر ونسيبها تتنشر أكثر، وفي الاخر الناس تسمع فعلا عن الإسلام والعقلاء يبحثون عن الحقيقة
أحسن من إن الناس تخاف على زعل الجمال الهائجة
زي ما النبي صلى الله عليه وسلم كان بيسيب كفار مكة ينفـّروا أفواج الحجاج منه، وعمره ما تصدى لهم بالعنف أبدا (وقت الاستضعاف في مكة)ـ
فكانت النتيجة إنه ذاع صيته والناس عرفته، ودخل الإسلام واحد زي الطفيل بن عمرو (رضي الله عنه)، اللي جاب وراه قبيلة دَوس كلها مسلمة
والمصيبة إنهم من اندونيسيا كمان، يعني مش عرب بس
لا الموضوع بقى خاص بالمسلمين فقط
إذن الاسلام يدعو إلى الجهل والثورة والقتل وكبت الحريات
ولا يراعي الاعتذارات، ولا يدعو إلى التثبت من الأخبار
هي دي الصورة المنطقية اللي ممكن توصل لأي واحد غير مسلم
ولا نلومهم بصراحة
أنا شخصيا لو رجل أعمال هولندي، وتجارتي في الدول الإسلامية أو العربية خسرت بسبب الجهل ده، كنت هأنتج فيلم كرتون قصير بعنوان "الناقة الثائرة"ـ
يمكن حد دلوقتى يفتكرني برضه (زي ما قيل قبل كده) إني مش مسلم ولا عربي وعايز أتتريق على المسلمين وخلاص
لا والله، بالعكس، ده يعتبر نقد لاذع للذات
عشان فعلا كده تجاوز للحدود الشرعية والعقلية والمنطقية والأخلاقية
رب اهدِ قومي
تحديث:ـ
جار البحث والتفكر في وجهة النظر الأخرى
لأن فيهم بعض العقلاء اللي بيقولوا كلام شبه منطقي
ماهو لازم كلاكس
كان فيه حاجة صغيرة كده نفسي أقولها
دار بيني وبين بعض الناس نقاش بسيط حول موضوع كلاكسات العربيات
موضوع الدوشة والصداع ولازم نقلل ولازم نعمل ونسوي وهكذا
بس انا بصراحة ضد منع او تقليل الكلاكسات
في إسكندرية مثلا علامات كتير ممنوع استخدام الكلاكس، وجرب القيادة بدون "مش عارف اسمه ايه بالفصحى"ـ
لكن انا ضد الكلام ده هنا في مصر تماما
رأي غريب مش كده؟
بس اي حد بيعرف يسوق هيحس بيّ ان شاء الله لما يعرف وجهة نظري
عندنا في مصر معظم الناس في الشارع تحس انهم سكرانين
نادرا ما بتلاقي حد ماشي محترم في الحارة بتاعته
صلاح سالم مثلا 4 حارات، والعربيات بتمشي فيه 5 صفوف
ولو الشارع فاضي شوية، تلاقي واحد فاكر نفسه ماشي في الصحرا لوحده
ماشي بين حارتين وببطء، ولا سايب يمينه فاضي ولا سايب شماله فاضي، وينحرقوا الناس اللي وراه بقى مش مهم
و الستات (مع احترامي لهن)، تبقى ماشي انت في امان الله، وفجأة تلاقي عربية كسرت عليك، تعرف على طول تلقائيا ان العربية دي فيها واحدة ست
مرة واحدة عملتها معايا اكتر من مرة، تكسر عليّ يمين، اجي انا شمال واحاول اعدي، لاقتها كسرت عليّ شمال، اضطريت اروح يمين، كل ده وهي مش عارفة ولا واخدة بالها ان فيه واحد دمه بيتحرق وراها
وانا بالمناسبة دي اقترح عمل سيارات مخصوصة للسيدات تتميز بحاجتين
1-
مافيهاش مرايات جانبية: نظرا لأنهم مش بيستخدموها اطلاقا، فنوفر تكلفتها احسن
2-
يكون فيها 2 سنسورز على الجناب مكان المرايات: عشان لو حد جنبها يديها انذار صوته عالي يخضها
ملحوظة هامة جدا جدا: انا مش متجني على السيدات، والدتي بتسوق وهي معترفة بالحقيقة دي ومقتنعة بها تماما
وفي المقابل فيه حاجات تانية الرجالة مالهمش فيها برضه وممكن نتتريق عليهم فيها، بس كلامنا هنا عن السواقة
ثالثا بقى الناس الماشية، فعلا ماشية، مش من المشي، من الماشية (القطيع) اللي عايزين لهم راعي غنم
طبعا اختراع الرصيف ده بدأ يثبت فشله عندنا في مصر، الناس كلها سايباه وماشية في وسط الشارع
أنا أعي ما أقول، وسط الشارع فعلا، الاقي حبة شباب 4 او 5 سادين الشارع وبيتمشوا كأنهم بيصوروا فيديو كليب، طيب يا أذكيا المخرج اللي بيصور فيديو كليب بالمنظر ده بيبقى مفضي الشارع عشان التصوير، مش بيحرق في دم الناس اللى سايقة
وتلاقيه يتضايق اوي اوي لو اديته كلاكس او كلمته كلمة وحشة، فما بالك لو خبطته بمراية العربية
وطبعا صعب جدا جدا انه يتلفظ بألفاظ مش كويسة للناس دي، ما يصحش ولا يجوز أصلا، فانا بابقى ماسك نفسي بالعافية
بس مافيش وقت اكتر من كده اقعد احكي لكم مواقف لناس زي دي كتير حصلت معايا كنت فعلا فعلا هاشيلهم، او هاتسبب في مشكلة للعربيات اللي معايا
ووالله لولا خوفي من الله، انا اعتقد اني ممكون ابقى شايل 30 بني ادم لحد دلوقتى من ساعة ما ابتديت اسوق
فعلا وجديةً
ألاقي واحد سكران كده قدامي، أشيله، ألاقيه يطير في الهوا، ويتهبد على اللأرض، وأنا أطير بالعربية عشان ماحدش يجيبني، وأضحك ضحكة شيطانية
بس لا يجوز لا يجوز
المهم الشاهد من كلامي ده كله إن الكلاكس مهم
الكلاكس ضروري عشان نفوّق الناس السكرانة دي، سواء اللي بيسوقوا او الماشية
وفي الحتت الزحمة خصوصا بيبقى لازم لازم ايدي تبقى على الكلاكس، عشان الناس كتييييير، وماحدش ماشي على الرصيف
عشان كده ابتديت اراعي سواقين الميكروباص اللي بيبقوا (من خبرتهم) متوقعين جثث ناس سكرانة عمالة تترمي عليهم من كل ناحية
كفاية كده بقى
اديني طلعت شوية من اللي شايلهم في قلبي
كافر
قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَءَاؤاْ مِنكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ (الممتحنة 4)ـ
لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ (المائدة 72)ـ
لَّقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللّهَ ثَالِثُ ثَلاَثَةٍ (المائدة 73)ـ
مش ملاحظين وجه شبه بين أول آية، والآيتين اللي تحتها هنا؟
باين ان فيه كلمة مشتركة وهي "الكفر"ـ
باين مما سبق إن اليهودي كافر، والنصراني كافر، موضوع بقى يخش الجنة ولا النار دي مش بتاعتي، والله لو بلغته الدعوة مضبوط ورفضها يبقى في النار زي ماهو باين من الحديث السابق، ولو ما بلغتوش أو بلغته بصورة مشوهة فده مش هيخش النار طبعا، وإنما ليه قصة تانية
من سمع بي من أمتي أو يهودي أو نصراني , فلم يؤمن بي , لم يدخل الجنة (وفي رواية دخل النار)ـ
صححه أحمد شاكر 2/66
طب إيه علاقة الكلام ده بالمؤمنين من قوم إبراهيم؟
أو السؤال الأهم: هو ليه اليهودي أو النصراني بيزعل لما أقول إنه كافر؟؟؟
هي يعني ايه كلمة "كافر" أصلا؟
كافر يعني المنكر والجاحد أو المكذب، يعني مش مؤمن بكذا
يعني أنا مثلا كافر بالكوكب (موضوع التنجيم يعني ومعرفة الغيب عن طريقه)ـ
وأنا برضه كافر بنظرية داروين، يعني مش مؤمن بيها
كذلك أنا كافر بصلب سيدنا عيسى (عليه السلام)، مش مؤمن بأن سيدنا عيسى اتصلب
زي بالضبط ما اليهودي أو النصراني كافر ببعثة محمد صلى الله عليه وسلم
والمؤمنون مع سيدنا إبراهيم قالوا لقومهم: إنا برآء منكم ومما تعبدون من دون الله "كفرنا" بكم
فكلمة "كافر" لا تحتمل أي إساءة، ومش شرط أبدا إنها تعبر عن إلحاد، بل هي تعبر عن اعتقاد شخص ما وتكذيبه لخبر ما
والله أعلم
Friday, March 7, 2008
Saturday, February 23, 2008
شايف الزبالة؟
السلام عليكم
انزل الشارع كده
واتمشى شوية
في أي حتة عند الست أم دنيا
(مصر أم الدنيا)
بص
شايف اللى انا شايفه؟
شايف؟
شايف الزبالة؟
عفوا.. شايف القمامة؟
شايف القذارة؟
واحد ممكن يقول لي: انت قصدك ايه بالزبالة؟
يابا الحاج كلامي واضح
الزبالة اللي مرمية في الشارع
شايفها؟
انت السبب
انت
ايوة انت
انت ياللى بتقرا كلامي دلوقتى
(مع احترامي لكل من يعلوني قدرا)
ايوة انت
انت ياللى فاتح ازاز (شباك) عربيتك عشان ترمي منه المنديل المستعمل بتاع سعادتك في الشارع
انت ياللى ماشي وايديك في ايد خطيبتك (هداك الله) وعمال تتف قشر اللب من بقك جنب سور الكورنيش
انت ياللى عامل فيها أحمد السقا (ربنا يهديه) وبتشد آخر نفس من السيجارة، وتقوم راميها بعنف على الأرض
انت ياللي مش عارف تودي كيس الزبالة بتاع بيتكم فين، فتروح راميه وسط اخواتهم على الرصيف
انت ياللى مش عاجبك الناس اللي بتكنس الشارع كل يوم عشان خاطر سيادتك
انت ياللى بتقول: هو فييييين صندوق الزبالة؟ وهو على بعد 3 متر منك
انت ياللى بتقول: طب ما كل الناس كده
انت ياللى بتقول: معلش.. ماهو.. يعني قشطة يعني
انت ياللى مش مهتم بكلامي ده أصلا
أنا عايز أقول حاجة مهمة
لو افترضنا جدلا إن كل الناس كده
يبقى أولا أنا عايز لما أقف قدام ربنا يوم القيامة ما يحاسبنيش على الزبالة اللى أنا مشارك فيها
ثانيا أنا لا يشرفني إني أكون من الناس اللي كده، وإن كثر عددهم
رب اهد قومي فإنهم لا يعلمون
وأعتذر عن الحدة في الكلام
فالأمر مستفز
سرد مواقف للتسلية
السلام عليكم
الواحد وهو ماشي في الشارع، راكب مواصلة، واقف في مكان ما، بالاقي بعض المواقف العجيبة اللي بتحصل من بعض الناس
بعضها يضحك، بعضها يبكي، بعضها يخليك تضرب كف بكف، بعضها الواحد بيتعلم منها
قلت أرص بعض المواقف اللي باعدي عليها، من باب التسلية، وقد يكون فيها بعض الاتعاظ مثلا
متولي هاينزمان
بعد ما ألفت قصة متولي هاينزمان حبيبي، وبعد ما ابتديت أنشر القصة دي عبر الايميلات بهدف توعية المسلمين بخطورة الجهل اللي بالمنظر ده، ووسط ردود الأفعال المتفقة على خطورة الأمر، صادفني هذا التعليق من أحد الناس اللي ما يعرفونيش
اللى ألف القصة دي واحد مش مسلم ومش عربي
ده هدفه السخرية من الإسلام والمسلمين
طب هو الجهل مضايقه في ايييييييه؟
ما الجهل موجود في كل حتة
دي كانت الاتهامات اللى وجهت لي، بس انا ناقلها بالمعنى، مش بالنص
لكن أخيرا اكتشفت إني (من وجهة نظره) مش مسلم ولا عربي، لا ده أنا واحد مستشرق مستغرب مزبهل من بتوع المؤامرة على الإسلام ومن الصهاينة ولاد اللذينَ اللي كتبوا كوكا كولا بطريقة تخليك لما تقراها قدام المرايا تلاقيها لا محمد لا مكة
بس بصراحة، على الرغم من إنه صعبان عليّ اللى كتب الكلام ده، إلا إني ضحكت من قلبي والله بعد ما قريت كلامه، وكان نفسي أقول له: لا ياعم، أنا مسلم عربي مصري سلفي إرهابي متشدد متنطع متحذلق متفزلك متأنتخ
ملحوظة للناس اللى تحت خط الغباء: لا يصح من الأوصاف اللي فاتت دي إلا أول 4 بس
العساكر والموبايلات
كنت راكب المترو، ولاقيت واحدة محجبة قاعدة لوحدها
وفجأة لاقيت 3 عساكر أمن مركزي، الظاهر انهم مروحين فركبوا المترو
وراحوا محوّطين على الست الغلبانة يا عيني وقعدوا جنبها
لاقيت بقى اتنين منهم معاهم موبايلات 6600 ومنهم اللى معاه سماعات في ودنه وعمالين ينقلوا لبعض حاجات بالبلوتوث، ودار بينهم (العساكر) أحاديث زي دي
* طيب ياعم ماعندكش حاجة حلوة كده.. حاجة حلوة كده يعني.. اه حاجة حلوة.. (والمعنى في بطن العسكري)ـ
* طيب عندك ايه ألعاب؟
* عندي دبابات، وطيارات، وحرب الكواكب ،وماريو، وأكالة الجبنة
* أكالة الجبنة؟
* أيوة أكالة الجبنة
بعد كده فوجئت بالست اللي كانت صعبانة عليا عشان محبوسة وسطهم، عمالة ترغي بقى معاهم
وعمالة تسأل: الموبايل ده مستعمل طبعا، انت جبته بكام؟ ومين اللي باعهولك؟
وهاتك يا رغي مع العساكر
ومش لاقي تعليق
المتحف
بما اني من المهتمين (إلى حد ما) بالتاريخ الفرعوني، فزرت المتحف المصري كذا مرة
وكنت بأشوف المرشدين السياحيين اللي بيتكلموا بلغات تانية
وبصراحة كانوا بيعجبوني جدا في اتقانهم للغاتهم
ماعدا بتوع الانجليزي، بيتكلموا
egyptian english
ده غير ان كتير منهم مش فاهمين حاجة اصلا الا شوية كلام حافظينه
كان فيه تمثال يوناني بلبس مصري مكتوب عليه "الاسكندر الثاني"، وده في حد ذاته شيء عجيب لأن الاسكندر الأكبر يبقى الثالث، وقبله ماحدش دخل مصر، فازاى الاسكندر الثاني يتعمل له تمثال على الطراز المصري؟
المهم دخل المرشد الرهيب ووقف عند التمثال وقال بعظمة
ALEXANDER THE GREAT
وقعد يشرح لهم عظمة الاسكندر وعمل ايه وسوى ايه، ولما خلص سألته بسرعة كده بالعربي: ده مش الاسكندر الاكبر، ده مكتوب الاسكندر الثاني
قال لي: لا ماهو ابنه، ابنه
! ! ! ! !
يعني حتى لو افترضنا ان الاسكندر الثاني يبقى ابن الاسكندر الأكبر اللي هو الثالث (مش عارف ازاى)، طب بيقول لهم ليه ان ده تمثال الاسكندر الاكبر مش الثاني؟
واحد تاني غيره كان واقف عند تمثال سنفرو والد خوفو، وعايز يقول لهم انه "أبو خوفو"، فراح واقف قدامه بإثارة وحماس وقال
KHOFO THE BABA
ولا تعليق
المهم إني كل ما أخش المتحف لوحدي، ألاقي مخبر جالي على طول، ويدور بيننا حوار زي ده
هو: أيوة
أنا: نعم
هو: بطاقتك
أنا: اهي
هو: هاتها عشان أشوفها ا أسامة (أكيد عرف اسمي من البطاقة)ـ
أنا: اتفضل
هو: انت بتشتغل ايه؟
أنا: طالب، في هندسة (وكنت باقولها بفخر بصراحة)ـ
:D
هو: داخل المتحف ليه؟
بيني وبين نفسي: يعني ايه داخل المتحف ليه؟ داخل أفجره مثلا؟
أنا: أنا كنت جوه أصلا بس خرجت أصلي العصر وداخل تاني، حتى معايا التذكرة
هو: فين التذكرة دي
أنا: اهي
هو: طب اتفضل
الحمد لله مافيش حاجة بتحصل، ومافيش مشاكل، بس باحس انها نوع من الرخامة عشان بس فيه سياح هنا
انقطاع النت
وانا عمال باتكلم مع واحد عن ان قطاع النت بسبب انقطاع كابل الالياف الضوية اللي في البحر المتوسط
لاقيت واحد تاني بيسألني بعدها: هو ايه الموضوع؟ انا سامعكم بتتكلموا في حاجة كده
فقلت له اصل حصل كذا كذا والنت قطع والخ الخ
فقال لي: اه، طيب، انا كنت فاكرها كارثة ولا حاجة
ولا تعليق
ممكن منديل
ايام المدرسة، وانا في إعدادي، كنت في مرة محتاج منديل ضروري. واليوم ده ماحدش في الفصل كله كان معاه مناديل
المهم قلت أروح أطلب من المُدرسة، فدار بيني وبينها الحوار ده
أنا: ميس، يا ميس، ممكن منديل؟
المُدرسة: انت بتطلب مني منديل؟
أنا: اه
المُدرسة (بصوت أعلى): انت بتطلب مني أنا منديل؟؟؟
أنا (متعجبا): اه !!!ـ
المُدرسة (بغضب شديد): ما تطلبش مني منديل، شوف زمايلك اطلب منهم منديل
أنا: ماهو ماحدش معاه منديل
المُدرسة: ولو برضه، ما تطلبش مني أنا منديل
وانتهى الحوار على كده، وبقى عندي استعجاب واستغراب شديدين، بالإضافة إلى كراهية للست دي
مش عارف، طب ايه؟
هل انا طلبت طلب غريب مثلا؟ ولا كلمة منديل دي ليها معني مش كويس؟ ولا ايه؟
يا ريت لو حد يعرف يقول لي، بدل ما احط نفسي في المواقف دي اني
السجاير
كنت قاعد مع واحد كبير في مطعم، كنا على طاولة لوحدنا وعمالين نتكلم
المهم إنه راح مطلع علبة السجاير، وقبل ما يولع واحدة قال لي: انت بتتضايق من السجاير ولا حاجة؟ لو بتتضايق قول عادي
فكرت قليلا وقلت: هو الموضوع مش إني أنا اللى اتضايق، الموضوع ان ده يغضب ربنا
فقال بنبرة حزينة: ربنا يهدينا، وراح مولع السيجارة
فكرت بعد كده، طب هل كان المفروض أقول له: ايوة انا باتضايق من السجاير؟
هل هو كان هيراعي شعوري وما يضايقنيش؟ أكيد
طب الفكرة بقى هل هو بيراعي شعوري ومضايقتي أكتر ما بيخاف من غضب ربنا؟
سبحان الله، ربنا يهديه، ويهدينا
ما ترَقـّصش قدام الجون
من كام سنة كده، رجعت مرة من صلاة الفجر، وقعدت ألعب فيفا 2002 يمكن أفوق شوية، عشان كنت تعبان لكن مش عايز أنام
وقلت في نفس الوقت أستفيد من وقتي وأسمع درس للشيخ محمد حسين يعقوب. فحطيت الهيد فونز في وداني وقعدت ألعب
المهم بعد شوية فوجئت بالشيخ وهو بيقول لي بنبرة حازمة:
ما ترقصش قدام الجون!!!ـ
طبعا لك أن تتخيل مدى فزعي، لما ألاقي الشيخ يعقوب زي ما يكون قاعد ورايا وعمال يوجهني وأنا بالعب، خاصة واني كنت فعلا بالعب قدام الجون بتاعي
الفكرة إن الشيخ كان بيتكلم عن إن الواحد لازم يخلي فيه مسافة بينه وبين الحرام، ما يفضلش شغال في الشبهات عشان ما يقعش في الحرام، زي بالضبط اللى بيرقـّص قدام الجون
مرة تانية كنت سايق العربية، وكان الشيخ يعقوب برضه شغال درس ليه في الكاسيت
فقال: أول حاجة تعملها للاستعداد لرمضان . . .(وسكت الشيخ شوية)ـ
فقلت أعلى الكاسيت شوية يمكن انا مش سامع
لاقيته فجأة بيقول لي: دوووووس دبريااااج
ولك أن تتخيل فزع مشابه تقريبا للفزع الأولاني
هو كان قصده دوس دبرياج وهدي كده وقلل ذنوب ومعاصي عشان تستعد لرمضان
ده غير بقى الناس اللى بتحكي انها شافت الشيخ على الدش وهو بيقول للمشاهد: ارمي السيجارة من ايدك، سيب الريموت، نزل رجلك وانت قاعد، وركز معايا
ويطلع اللى بيتفرج فعلا بيعمل الحاجات دي
سبحان الله
وقد يكون للحديث بقية إن شاء الله
Posted by
Osama Sherif
at
12:01 AM
10
تعليقات
Tuesday, February 5, 2008
خالدو مصر
تفكرت في أشهر الشخصيات التي كان لها تأثيرا جليا على مصر (بالسلب أو بالإيجاب). استعرضت كل من أثر على تاريخها، وحضارتها، وفكر شعبها، وعقائد شعبها، وفنون شعبها
ثم بدأت في ترتيب تلك الشخصيات، ترتيبا تنازليا من الأكثر تأثيرا إلى الأقل، فكانت النتيجة كالتالي
ملحوظة هامة: هذه القائمة مرتبة حسب تأثير كل شخصية على مصر، وليست مرتبة حسب العظمة أو الأفضلية، وإلا اختلف الترتيب تمام
مينا نارمر
كان حاكما لمصر العليا إلى أن ضم مصر السفلى إلى ملكه عام 3200 ق.م تقريبا. وكانت هذه هي البداية الحقيقية لمصر ولازدهار الحضارة المصرية الفرعونية.
كان أثره بالغا حيث أن وحدة مصر مستمرة حتى الآن، أي أن أثره استمر لأكثر من 5200 عاما. إلا أنني مالزلت لا أجد مبررا حقيقيا لاحتلال مملكة مصر السفلى.
عمروبن العاص رضي الله عنه
هو الفاتح المسلم العربي الذي جاء من الجزيرة العربية عام 641م لينشر الإسلام في مصر مع الحفاظ على حرية العقيدة لكل فرد، وليخلصها من ظلم الروم لشعبها.
منذ ذلك الحين بدأت مصر تتغير حتى أصبح الإسلام هو دين الأغلبية من الشعب وأصبح هو الدين الرسمي، كما صارت مصر بلدا عربيا إلى الآن. وذلك كله بفضل الله ثم بفضل عمرو بن العاص الذي استمر أثره حتى الآن 1400 عاما تقريبا
مرقس
هو كاتب السفر الثاني من العهد الجديد (إنجيل مرقس). جاء إلى مصر لنشر النصرانية الأرثوذكسية في منتصف القرن الأول. وقتله الوثنيون المصريون بالإسكندرية عام 67م. أنشأ مرقس الكنيسة القبطية الأرثوذكسية بالإسكندرية التي مازالت قائمة إلى الآن، وكان أول بطريرك لها
مرقس هو من أدخل النصرانية إلى مصر حتى صارت مصر دولة نصرانية أرثوذكسية تحت حكم الروم إلى أن جاء الفتح الإسلامي
وحتى الآن تعتبر النصرانية هي الديانة الثانية (بعد الإسلام) من حيث تعداد المؤمنين بها بنسبة تتعدى 10% من الشعب المصري. لذا استمر تأثير مرقس على مصر طويلا إلى ما يقارب 2000 سنة
جاء مرقس في الترتيب بعد عمرو بن العاص لأن الإسلام استمر كديانة رسمية للدولة فترة أكبر من النصرانية، كما أن الإسلام فرض لغته (العربية) أكثر من فرض النصرانية للغتها
المعز الفاطمي
هو معاذ المعز (لدين الله كما يزعمون) الفاطمي، رابع خلفاء الدولة الفاطمية الشيعية الإسماعيلية في تونس، وهو الذي أرسل جيشا جرارا بقيادة جوهر الصقلي لغزو مصر وضمها إلى لدولة الفاطمية عام 953م
يعود تأثير المعز الفاطمي إلى إنشاء جوهر الصقلي لمدينة القاهرة التي ظلت عاصمة لمصر لأكثر من ألف عام حتى الآن
كما كان وراء إنشاء جوهر الصقلي للجامع الأزهر الذي كان مركزا لنشر التشيع في مصر وبعض أقطار العالم الإسلامي. ولا يزال الأزهر شامخا حتى الآن بفضل الله تعالى ولكن لنشر مذهب أهل السنة
صلاح الدين
يوسف بن أيوب الكردي الشهير بصلاح الدين، أتى به عمه أسد الدين شيركوه لصد هجمات الصليبيين على مصر، حتى أصبح أسد الدين وزيرا للخليفة الفاطمي عام 1167م ثم خلفه صلاح الدين على الوزارة حيث قام بإصلاحات داخلية بمصر حتى مات آخر خليفة فاطمي وانتهى حكم الفاطميين بمصر
يرجع تأثير صلاح الدين إلى تخليص مصر من الشيعة الإسماعيلية، وتحويل الأزهر من مركز لنشر التشيع إلى مركز لنشر معتقد أهل السنة. فلنا أن نتخيل مصر شيعية لولا فضل الله ثم فضل صلاح الدين
معرض الكتاب
السلام عليكم
معرض الكتاب
والله بقالي كذا سنة مارحتش معرض الكتاب
وبعدين قعدت أفكر في السبب: أنا ليه ماباروحش معرض الكتاب؟
لاقيت إن الشعب المصري 4 أنواع، ومالاقيتش نفسي في أي نوع منهم
النوع الأول: الأسرة اللي بيجيبوا سندويتشات ويروحوا يقعدوا في الجووونينة في الشمس على الرغم من إن الدنيا مطرت كذا مرة في وقت المعرض
النوع الثاني: الناس اللى تقعد تلف تلف تلف، وتلملم أي حاجة تلاقيها في سكتها، لحد ما فلوسها تخلص. المسخرة بقى انهم مش بيقروا حاجة من اللى بيجيبوها
النوع الثالث: الراجل اللي عايز كتاب نيل الأوطار في الطماطم والخيار، طبعة الألوسي، تحقيق أبي القاسم اللؤلؤي، طبعة دار الجزائر القومية، ومش هيلاقي اللي هو عايزه ده الا في المعرض
النوع الرابع: هو الراجل المثقف (أو الست طبعا) اللي بيشوف ايه الجديد لكتّاب معينين في مجالات معينة، وبيبقى المعرض بالنسبة له تجمع مفيد جدا يقدر يطلع منه بأكبر فايدة ممكنة من الكتب
انا احترم النوع الثالث والنوع الرابع، لكن انا مش منهم
انا شخصيا لو عايز كتاب مشهور في أي مجال، باخش اشوفه على النت
ولو عايز كتاب ديني، بانزل العتبة الاقي كتب ارخص من اي حتة تانية، فيما أظن
ولو عايز أعرف معلومة معينة أو فكر معين، فربنا يخلي لنا النت اللي مليان حاجات من دي
بس كده
والسلام عليكم
المشاية
اصطحب الأب ابنه الصغير ليتنزها في الحديقة
الأب زار الحديقة مرات ومرات، كما أن له بعد نظر حيث يرى آخرها
الابن أوشك أن يتم عامه الأول، ولا يستطيع المشي، ولا يكاد يفقه قولا
الابن: لقد سئمت تلك "المشاية" التي وضعتني فيها
الأب: ولِمَ السأم وهي من الأهمية بمكان؟
الابن: أريد أن أركض وأقفز وألعب
الأب: لا تتعجل فكل شيء بأوان
الابن: أستطيع أن أفعل أي شيء، فأخرجني وسترى ما أنا فاعل
الأب: ليس قبل أن تتعلم المشي بأمان
الابن: سئمت شكلها ولونها وحركتها
الأب: إن شئت أبدلتك واحدة أخرى من بين مختلف الأشكال والألوان
الابن: هذا والله ابتلاء شديد ومحنة صعبة
الأب: اليوم تختار، فترقب يوما لا تختار فتكون كأخيك المجبر الحيران
الابن: بل دعني اليوم أثبت لك عزمي وجلدي وقوتي
الأب: جادلتني فأكثرت جدالي، فها أنا أرفعك عنها أيها الطفل الولهان
فلما استتب الطفل قائما فوق "المشاية"، امتد بصره إلى آخر الحديقة
فاتسعت عيناه وازداد لمعانهما
وفي فرحة وشهوة واتباع للهوى قال الطفل الولهان: ها أنا البطل قادم
...لكن
سقط الطفل
فكسرت رقبة الطفل
فمات الطفل
Monday, December 31, 2007
إن شاء الله، إن شاء الله
السلام عليكم
" إن شاء الله "
كلمة عظيمة
وأمرنا بالتمسك بها في قول الله تعالى: وَلَا تَقُولَنَّ لِشَيْءٍ إِنِّي فَاعِلٌ
ذَلِكَ غَدًا * إِلَّا أَن يَشَاء اللَّهُ وَاذْكُر رَّبَّكَ إِذَا نَسِيتَ وَقُلْ
عَسَى أَن يَهْدِيَنِ رَبِّي لِأَقْرَبَ مِنْ هَذَا رَشَدًا
( الكهف/23،24 )
لكن لاحظنا إن ناس كتير جدا جدا بتستخدم الكلمة دي استخدام خاطئ
استخدام (آسف أقول إنه) بينفر الناس من الكلمة دي
عن غير قصد، سواء من المتكلم، أو السامع
يعني تلاقي عيّل صغير رايح يقول لأبوه: انا عايز أروح الحتة الفلانية
تلاقي الأب يقول له بكل براءة: "إن شاء الله" يا حبيبي
! ! ! فتفاجأ بالابن يصرخ قائلا: ما تقوليش إن شاء الله
ماهو كتير من الآباء والأمهات بيعودوا اولادهم وبناتهم على كده
كلمة "إن شاء الله" ترسخ أذهانهم أن المعنى المقابل لها هو: في المشمش
عن غير قصد من الآباء، وعن جهل وبراءة من الأبناء
طالما قال الأب أو قالت الأم "إن شاء الله"، يبقى مش هينفذ طلب الابن أو البنت
للأسف الموضوع بيتطور بعد كده
وتلاقي الواحد يكبر وتفضل فيه العادة دي
الاول يطلب طلب: ابقى هات لي معاك كذا
الثاني يقول بتلقائية: ربنا يسهل
او يقول: قول يا رب
كده طبعا الاول تأكد بنسبة تقارب الـ100% ان الثاني مش هيعمل له حاجة، هو بيسكته بس
بالكلمة
ولو اعترض الاول، يرد الثاني ويقول: يعني ما اقولش ربنا يسهل؟ ومش عايز تقول يا رب؟
قول يا رب
ويضحك
حتى في وسط المتدينين
تجد كلمة "إن شاء الله" للأسف الشديد لها معنى سلبي
لكن مختلف قليلا
تلاقي الواحد منهم يقصد بها التوكل على الله، لكن ينقلب الأمر إلى "تواكل" سطحي
بغيض
...يعنى
مرة واحد قال لي: تعالى نروح درس الشيخ يعقوب في عابدين
قلت: الشيخ يعقوب؟ ده مالوش درس ثابت دلوقتى خالص
قال لي: لا ما انا سمعته في شريط بيقول انه بيدي درس في عابدين، وبعدين "إن شاء
الله، إن شاء الله" هنلاقيه هناك
ملحوظة: قد يكون تاريخ إصدار الشريط حديثا، لكن تاريخ إلقاء الدرس قد سبقه بما يصل
إلى 10 سنين
! ! ! المهم صاحبي ده ضرب مشوار محترم لعابدين، وفوجىء هناك بإن الشيخ بطل يدي دروس
هناك من 6 سنين
وخد عندك بقى قصص زي دي كتير
واحد تاني جمع اصحابه عشان يزوروا واحد صاحبهم مريض، من غير ما يكلموه ولا يعرفوا
هو موجود الاول ولا لا
وبعد ما جمعوا نفسهم واشتروا له بسبوسة، راحوا لاقوه مش في البيت اصلا
وكانت الحجة إنه "إن شاء الله، إن شاء الله" هيبقى موجود أكيد يعني
واحد تالت كان عامل معرض في الكلية عندنا قبل الامتحانات باسبوعين او 3
ولما قلت له: ماحدش هيروح لك المعرض
قال لي: "إن شاء الله، إن شاء الله" الناس هتيجي
واحد رابع يبقى راكب معايا في العربية واحنا تايهين وانا سايق
يقول لي: خش من الشارع عشان نوصل
اقول له: ايش عرفك؟؟؟
يقول لي: ما اعرفش، "إن شاء الله، إن شاء الله" هو ده الطريق الصح
واحد خامس ييجي واحنا قاعدين في الصف الاول في المسجد مستنيين اقامة الصلاة، ويقوم
حاشر نفسه وسط الناس
نقول له: يا شيخنا المكان مش هيكفي، مش عشان تاخد ثواب الصف الاول تؤذي الناس
يقول: لا "إن شاء الله، إن شاء الله" المكان هيكفي
واحد سادس ناوي يتجوز إن شاء الله، من غير ما يشوف اللى هيتجوزها دي ولا يتكلم
معاها ولا يتعرف عليها، حتى الآن
اقول له: طب افرض ما حصلش توافق بينكم؟
يقول لي: لا "إن شاء الله، إن شاء الله" هيبقى فيه توافق
كفاية كده عليكم
بس انا نفسي الناس تاخد بالها من المشكلة دي
وتعطي الكلمة العظيمة دي قدرها
وتحافظ عليها دايما دايما
لكن ما تبقاش دليل على التواكل، او على الرفض
والسلام عليكم
مجلة ميكي
السلام عليكم
مجلة ميكي
مجلة عاشت معانا سنين طويلة
وعاشت مع أجيال وأجيال مننا
مجلة ميكي ظلت تصدرها "دار الهلال" حاولي 40 سنة
ثم استلمت "نهضة مصر" الراية بعدها
مجلة ميكي قصصها كلها مستوردة بالطبع من ديزني
وهنا في مصر ينقوا القصص اللي تتناسب مع ثقافتنا (على حد زعمهم) وينزلوها لنا
بس أنا بعد ما كبرت على (إدمان) مجلة ميكي
وبعد بضع سنوات بدأت أتفكر في المادة المقدمة لأطفالنا في المجلة دي
لاقيت الآتي
أنا لا أرى مطلقا أن هذه القصص تتناسب مع ثقافتنا وديننا
إذ تفاجئنا هذه المجلة بمخالفات صارخة لثقافتنا وديننا بين طياتها
مما يشكل خطورة كبيرة على فكر أطفالنا
أمثلة
عادي جدا جدا إنهم يهرونا قصص عن الكريسماس، واحتفالات الكريسماس، وشجرة الكريسماس،
كأن الكريسماس ده شيء مقدس عند البشرية
بصرف النظر عن إن ديننا كأغلبية مسلمة في بلد إسلامي لا يتفق إطلاقا مع هذا
مثال ثانٍ
تكرر كتير جدا جدا قصص عن عرافين وسحرة ودجالين
والمصيبة انه يقنع الطفل ان الكلام ده قد يكون حقيقي دون أن يشعر
تلاقي مثلا ست قاعدة قدام البلورة السحرية وبتعرف الغيب والمستقبل
وتلاقي في الاول "ميكي" مثلا او غيره (بما ان الموقف ده متكرر) يقول في الاول انه
لا يؤمن بالخرافات دي اطلاقا
لكن تفاجأ في نهاية القصة إن كلام العرافة دي طلع صحيح
قل لي بقى لما الموضوع ده يتكرر كتير في قصص مختلفة، ايه اللى هيثبت في ذهن الطفل؟؟؟
مثال ثالث
والمصيبة في المثال الثالث ده
من أساسيات شخصيات المجلة والعلاقات بينهم، عادي جدا جدا انك تلاقي علاقات حب وعشق
وخطوبة ومصاحبة
يعني "ميكي"، و"ميني" أو "ميمي" من أشهر الحبّيبة اللى في المجلة
و"بطوط" أو "دونالد دك"، و"زيزي" أو "ديزي" أو "بطوطة"، كل دي اسماء لشخصية واحدة
ومش غريب ابدا ان "زيزي" احيانا تفضل انها تخرج مع "محظوظ"
بدل ما تخرج مع "بطوط"،
يعني قشطة شوية مع ده وشوية مع ده
او تلاقي علاقات حب جانبية في قصص مختلفة في المجلة مع شخصيات مختلفة
قولوا لي بالله عليكم، ازاي بقى ده يتفق مع ثقافتنا وديننا على حد زعمهم؟؟؟
أنا شخصيا كطفل نشأ في أسرة ملتزمة (نحسبهم على خير ولا نزكيهم على الله) كنت
بالاقي تناقد شديد بين اللي اهلي بيقولوا لي عليه من حرمة المصاحبة بين الولد
والبنت والحوارات دي
والاقي المجلة اللي باحبها مليانة بقصص حب عادي جدا
ده غير المجتمع والاعلام والاغاني والافلام اللى بتحسسنا ان مافيش ورانا حاجة في
دنيتنا دي الا اني احب واحدة ولما تسيبني اقعد اعيط واحب واحدة غيرها ونعيش قصة حب،
والجواز ده ييجي وقت ما ييجي بقى، مش مستعجلين
وده بقى ينقلنا لجزئية أخرى مهمة
مجلة جديدة مخصصة للبنات
" أميرات "
دي مجلة فيها قصص للأميرات اللي اشتهرن في أفلام ديزني
"ياسمين" من فيلم علاء الدين، "سنو وايت" ، "بيلا" من الجميلة والوحش، "سندريلا"
...وهكذا
هي فكرة جميلة، أعجبت بها بصراحة
لكن لما تصفحت إحدى مجلات "أميرات" دي لاقيت ما لا يسر
اولا باين من الصورة اللى فاتت دي (غلاف إحدى المجلات) شكل ملابسهن مثلا
انا مش باتكلم في حلال وحرام ودي صور مرسومة يمكن مافيهاش فتنة، الله أعلم
لكن أنا عايز اقول الناس دي بتربي بناتنا على ايه؟؟؟
الواقع إن بناتنا بيتربوا على ان الملابس الفاضحة دي شيء عادي وطبيعي من غير ما
يحسوا
ده غير المصيبة الأكبر
جابين في المجلة دي صفحتين فيهم تعريف لأشهر أميرات ديزني
كل واحدة، اسمها، وظهرت في فيلم ايه، وايه قصتها
وصورة لكل واحدة منهن
لكن الصور عاملة ازاى؟؟؟
كل واحدة (بلا استثناء) جايبين لها صورة وهي في حضن حبيبها أو بترقص مع حبيبها في
أوضاع مخلة جدا
هل ترضي ان بنتك الصغيرة تتربى على المناظر دي
طيب لو اتربت التربية دي، تتوقع منها تبقى عاملة ازاى لما تكبر
طبعا معروف ان الطفل بيخزن كل حاجة بيشوفها او بيسمعها حتى تترسخ في ذهنه
والحصاد بقى لما يكبر أو تكبر وتشوف بقى جيل المستقبل عامل ازاى؟
رب اهد قومي فإنهم لا يعملون
والسلام عليكم
Friday, December 21, 2007
devil inside
السلام عليكم
لفت نظري في القرآن الكريم تكرار قصة سجود الملائكة لسيدنا آدم عليه السلام، وعصيان إبليس لأمر الله عز وجل
وكنت بأتساءل: ايه يا ترى الحكمة من تكرار القصة دي في كذا سورة في القرآن؟
اكتشفت مؤخرًا إن أحد الحكم وراء هذا التكرار ظهر جليا في الآيتين دول
( وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ أَوْلِيَاء مِن دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا )
الكهف/50
( إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّمَا يَدْعُو حِزْبَهُ لِيَكُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِيرِ )
فاطر/6
إذن الأمر واضح بإننا نتخذ الشيطان عدوا ولا نتخذه وذريته أولياء من دون الله
لكن حاليا بقيت بأشوف حاجة غريبة منتشرة اوى اوى
دلوقتي ناس كتير تحب الصور (التخيلية) للشيطان وأمثاله، وتحتفظ بيها
وتحطها كصور في المسنجر مثلا وفي المنتديات
وتعلقها في غرف النوم وفي العربيات
يعني على سبيل المثال، لاقيت مرة واحد حاطط ستيكر على ازاز عربيته مكتوب عليه
devil inside
نوع من أنواع التهريج يعني زي مابيبقى مكتوب عن بروسسر انتل في الكمبيوتر
intel inside
كان نفسي أسأله ساعتها: قصدك ايه؟ انت فاهم معني الكلام ده ايه؟
ماهو لما تقول لي ان فيه شيطان في العربية يبقى ده معناه حاجة من اتنين
يا اما الشيطان راكبك (لا مؤاخذة) وانت فخور بكده لدرجة انك كاتب على ازاز عربيتك
يا اما (بما ان مافيش غيرك في العربية) انت تقصد انك انت الشيطان شخصيا، أحد شياطين الإنس
أكيد طبعا ماكنتش هاكلمه بالطريقة دي ولا أسأله الأسئلة دي، بس ده اللى خطر في بالي
وغير كده بقى تلاقي ناس تحب أسماء الشياطين
وتحطها وتتمنظر بيها كأسماء مستعارة
nick names
وياما شفنا كتير ناس مسمية نفسها
devil, demon, satan, evil
وبالمناسبة، إحدى الأغاني اللى كان يترقص عليها في الديسكوهات أغنية اسمها
dance with the devil
يا حلاوة
وتلاقي شباب عندنا كتير الظاهر إنهم مسلمين، بس ده مايمنعش إنهم يرقصوا على الأغنية
مش عارف بصراحة الناس دي بتفكر ازاى
هل ماخطرش في بالها إن اللى فات ده يعتبر من صور اتخاذ الشيطان وذريته أولياء؟
هل الأفعال دي تدل على إن اللى بيعملها متخذ الشيطان عدوا فعلا؟
ولا الناس دي مش واخدة بالها إن الشيطان ده عدو أصلا؟
سبحان الله
مع إن الواحد منهم أكيد مش محتاج حد يقول له قد ايه الشيطان ده سبب له متاعب في الدنيا وقد يسبب له لا قدر الله متاعب وعذاب في الآخرة
وبالمرة بقى نتكلم في حاجة تانية قريبة من الموضوع
لاقيت مرة شركة اسمها
" شركة قارون "
يا سلام يا سلام
هو اللى سمى الاسم ده عارف مين قارون ده؟
ولا مش واخد باله انه مسمي شركته على اسم واحد اتخسف بيه الأرض وقصته مذكورة في القرآن؟
كذلك المحلات التجارية أو الشركات اللى (عندنا في مصر) تلاقي أساميها على أسامي آلهة فرعونية
حورس، رع، سكم، إيزيس، نفتيس
أو يعملوا شعار للشركة فيه إله فرعوني
طب هو اللى بيختار اسم زي ده مش واخد باله إن دي كانت آلهة تعبد من دون الله؟
طب على كده بقى ممكن أفتح محل وأسميه مثلا عطارة اللات، أو جزارة العزي
تخيلوا كده مثلا شركة هُبَل، شركة مساهمة جاهلية
مش دي كانت آلهة تعبد من دون الله برضه؟
ولا القومية الفرعونية ساعات بتنأح علينا وتنسينا اللى بيغضب ربنا؟؟؟
ده غير أعياد غير المسلمين اللي كتير مننا استوردوها زي ماهي كده
ونسمع بقى عن شخصيات زي كيوبيد، إله الحب في عقيدة الرومان
وسانتا كلوز وفالنتاين، دول شخصيتين أسطوريتين مقتبسين من شخصيتي قديسين عند النصارى
شوية أفعال غريبة فيها سوء أدب مع الله
ومش عارف ازاى الناس دي مش خايفة (في الظاهر) من غضب ربنا بسبب الأفعال دي
رب اهد قومي فإنهم لا يعلمون
والسلام عليكم
Saturday, December 8, 2007
قشور وسفاسف
السلام عليكم
دلوقتى لما ييجي واحد يتكلم مع واحد تانى عن حكم السواك مثلا أو اللحية أو الختان
أو نتف الحواجب أو الأغاني أو امتى الصلاة تبقى سرية وامتى تبقى جهرية أو أقرا
الفاتحة وانا بأصلي ورا الإمام ولا لا
مثلا مثلا يعني
تلاقي بقى بعض الناس هاجت وماجت وشنوا هجوم بري ضده ويقولوا له:
ماتتكلمش في سفاسف الأمور، دي قشور، ديننا دين عظيم، شوف حاجة تانية تتكلم فيها
تفيد الأمة
الكلام ده بصراحة بيستفزني
أولا أنا عايز أسأل واحد من الناس دي سؤال
يعنى لو جينا نتكلم عن نتف الحواجب ولاقينا النبي (صلى الله عليه وسلم) بيقول: لعن
الله النامصة
هل كده بقى النبي (صلى الله عليه وسلم) بيتكلم في قشور؟ وسفاسف الأمور؟ النبي (صلى
الله عليه وسلم) كان سايب أحوال الأمة وعمال يتكلم في كلام مالوش أهمية؟؟؟
ما أعتقدش إن فيه مسلم يقدر يقول كده، والمفروض نتأدب شوية مع الله ومع رسوله صلى
الله عليه وسلم
وعلى هذا فقس
ثانيا سؤال تانى
طب ايه بقى من وجهة نظر سعادتك اللى يعتبر لب الدين ويفيد الأمة؟
ساعتها تلاقي كل واحد منهم بقى وليه تفكيره، واحد يقول لك اتكلموا عن فلسطين، وواحد
تانى يقول اتكلموا ازاى نصلح البلد، تالت يقول الدين المعاااااااااملة، ورابع يقول
اتكلموا عن الغش والكذب والرشوة
كل واحد ودماغه بقى، وزي ما يكون الناس اللى من النوعية دي مافكروش في إن الإسلام
في الحقيقة يشمل كل الكلام ده وأكتر، ووالواحد ممكن يتكلم في كل ده، لكن كل واحد
يحب يتكلم في اللى على مزاجه بس، واللى مايجيش على مزاجه يبقى قشور وسفاسف وتفاهات
وبعدين إذا كان على فايدة الأمة، فأغلب الحاجات اللى هي من وجهة نظره السطحية تعتبر
قشور، هي تعتبر مفيدة للأمة برضه، ماهو الواحد لما يعرف معلومة جديدة ويطبقها وياخد
ثوابها ويرضي بيها ربنا مهما كان الثواب بسيط، دي فايدة كبيرة في حد ذاتها، خاصة لو
ماضيعتش في الكلام ده وقت أكثر من اللازم
وده اللى يدخلنا على ثالثا
ثالثا
اللى بيقول الكلام ده بقى تلاقيه مثلا في وقت تانى عمال يقول: فلان البقال بيبيع
اللبن أغلى من علان ب20 قرش، فتلاقيه تلقائيا بيحب يشتري من علان الأرخص قال يعني
بيوفر
نقول له بقى يعنى الـ20 قرش هم دول اللى انت وفرتهم، ليه تحط في دماغك سفاسف الأمور
دي، ليه تفكر في قشور، كل ده عشان 20 قرش؟؟؟
أو غير اللبن، تلاقي الواحد مثلا رايح يسأل على هارد ديسك معين، يلاقيه عند واحد
بـ410، وعند واحد تانى بـ400، فتلاقيه تلقائيا عايز يوفر الـ10 جنيه دي ويشتري من
التاني
وهكذا في كل حاجة تقريبا طالما الجودة واحدة
طب جميل، فكر اقتصادي جميل، بس بتنكروا علينا ليه اننا نعمل كده مع ربنا سبحانه
وتعالى
يعني لما أعرف أنا معلومة هي في نظره السطحي من القشور، ولما أطبقها هاخد عليها
ثواب ولو قليل أوي أوي، ايه المانع يعني؟؟؟ مش ده تفكير كويس برضه ومنطقي واقتصادي؟
رابعا بقى
العجيب إنك تكون فاكر بقى إن الواحد من الناس دي مابيتكلمش في حاجة في حياته مع أي
حد إلا في نهضة الأمة، لكن تكتشف بعد كده إنه ساعات يتكلم عن الأفلام، وماتشات
الكورة، والأغاني، ويجيب في سيرة الناس، وقيل وقال، أو يقعد يقول ويسمع نكت وهكذا
تقول له يعني انت كده مش بتضيع وقتك في سفاسف الأمور؟
يقول لك ماهو أنا لازم كمان أرفه عن نفسي، مش كل كلامي يبقى جد كده
طيب ياعم، سيبني أنا في حالى بقى أتكلم في اللى انا عايزه، لما تلاقيني باتكلم عن
حاجات من القشور في وجهة نظرك السطحي اعتبرني بأرفه عن نفسي أنا كمان، والحمد لله
إن ترفيهي ممكن ييجي بفايدة، مش أفلام وماتشات ونكت
أنا قصدي من الجزئية دي إن ماحدش ينكر على حد بقى، طالما الواحد لازم يجي له وقت
يرفه عن نفسه ويتكلم في اللى يعجبه
من الآخر كده، ديننا مافيهوش قشر ولب، ديننا كله لب، كله مهم
أي حاجة وردت في القرآن أو في السنة الصحيحة لا يمكن لا يمكن تكون من القشور،
حاشى
لله
والله لو لاقيتني عمال اتكلم في حاجة لا ينبني عليها عمل، زي مثلا يا تري لون كلب أهل الكهف كان ايه، ولون عصا سيدنا سليمان كان ايه، ساعتها اعترض براحتك
لكن لو كانت حاجة ينبني عليها عمل ولو بسيط، فمش من حقك تنكر علي
أنا الموضوع ده كان غايظني، وكويس إني قدرت أطلع اللى جوايا
والسلام عليكم
