Wednesday, April 2, 2008

ماهو لازم كلاكس




كان فيه حاجة صغيرة كده نفسي أقولها
دار بيني وبين بعض الناس نقاش بسيط حول موضوع كلاكسات العربيات
موضوع الدوشة والصداع ولازم نقلل ولازم نعمل ونسوي وهكذا
بس انا بصراحة ضد منع او تقليل الكلاكسات
في إسكندرية مثلا علامات كتير ممنوع استخدام الكلاكس، وجرب القيادة بدون "مش عارف اسمه ايه بالفصحى"ـ
لكن انا ضد الكلام ده هنا في مصر تماما
رأي غريب مش كده؟
بس اي حد بيعرف يسوق هيحس بيّ ان شاء الله لما يعرف وجهة نظري


عندنا في مصر معظم الناس في الشارع تحس انهم سكرانين
نادرا ما بتلاقي حد ماشي محترم في الحارة بتاعته
صلاح سالم مثلا 4 حارات، والعربيات بتمشي فيه 5 صفوف
ولو الشارع فاضي شوية، تلاقي واحد فاكر نفسه ماشي في الصحرا لوحده
ماشي بين حارتين وببطء، ولا سايب يمينه فاضي ولا سايب شماله فاضي، وينحرقوا الناس اللي وراه بقى مش مهم


و الستات (مع احترامي لهن)، تبقى ماشي انت في امان الله، وفجأة تلاقي عربية كسرت عليك، تعرف على طول تلقائيا ان العربية دي فيها واحدة ست
مرة واحدة عملتها معايا اكتر من مرة، تكسر عليّ يمين، اجي انا شمال واحاول اعدي، لاقتها كسرت عليّ شمال، اضطريت اروح يمين، كل ده وهي مش عارفة ولا واخدة بالها ان فيه واحد دمه بيتحرق وراها
وانا بالمناسبة دي اقترح عمل سيارات مخصوصة للسيدات تتميز بحاجتين
1-
مافيهاش مرايات جانبية: نظرا لأنهم مش بيستخدموها اطلاقا، فنوفر تكلفتها احسن
2-
يكون فيها 2 سنسورز على الجناب مكان المرايات: عشان لو حد جنبها يديها انذار صوته عالي يخضها


ملحوظة هامة جدا جدا: انا مش متجني على السيدات، والدتي بتسوق وهي معترفة بالحقيقة دي ومقتنعة بها تماما
وفي المقابل فيه حاجات تانية الرجالة مالهمش فيها برضه وممكن نتتريق عليهم فيها، بس كلامنا هنا عن السواقة


ثالثا بقى الناس الماشية، فعلا ماشية، مش من المشي، من الماشية (القطيع) اللي عايزين لهم راعي غنم
طبعا اختراع الرصيف ده بدأ يثبت فشله عندنا في مصر، الناس كلها سايباه وماشية في وسط الشارع
أنا أعي ما أقول، وسط الشارع فعلا، الاقي حبة شباب 4 او 5 سادين الشارع وبيتمشوا كأنهم بيصوروا فيديو كليب، طيب يا أذكيا المخرج اللي بيصور فيديو كليب بالمنظر ده بيبقى مفضي الشارع عشان التصوير، مش بيحرق في دم الناس اللى سايقة
وتلاقيه يتضايق اوي اوي لو اديته كلاكس او كلمته كلمة وحشة، فما بالك لو خبطته بمراية العربية
وطبعا صعب جدا جدا انه يتلفظ بألفاظ مش كويسة للناس دي، ما يصحش ولا يجوز أصلا، فانا بابقى ماسك نفسي بالعافية
بس مافيش وقت اكتر من كده اقعد احكي لكم مواقف لناس زي دي كتير حصلت معايا كنت فعلا فعلا هاشيلهم، او هاتسبب في مشكلة للعربيات اللي معايا
ووالله لولا خوفي من الله، انا اعتقد اني ممكون ابقى شايل 30 بني ادم لحد دلوقتى من ساعة ما ابتديت اسوق
فعلا وجديةً
ألاقي واحد سكران كده قدامي، أشيله، ألاقيه يطير في الهوا، ويتهبد على اللأرض، وأنا أطير بالعربية عشان ماحدش يجيبني، وأضحك ضحكة شيطانية
بس لا يجوز لا يجوز


المهم الشاهد من كلامي ده كله إن الكلاكس مهم
الكلاكس ضروري عشان نفوّق الناس السكرانة دي، سواء اللي بيسوقوا او الماشية
وفي الحتت الزحمة خصوصا بيبقى لازم لازم ايدي تبقى على الكلاكس، عشان الناس كتييييير، وماحدش ماشي على الرصيف
عشان كده ابتديت اراعي سواقين الميكروباص اللي بيبقوا (من خبرتهم) متوقعين جثث ناس سكرانة عمالة تترمي عليهم من كل ناحية


كفاية كده بقى
اديني طلعت شوية من اللي شايلهم في قلبي









4 comments:

مجداوية said...

عندك حق ان الستات يتعملهم كمان شوارع مخصوصة ورصفان مخصوصة هم فعلا كتير منهم بيبقوا خايفين لكن بالقايس حتلاقى ان أكثر الحوادث سببها الرجل أو حدثت من الرجل وحوادث الستات قليلة لأنهم حرصات ومعنهمش جرأة الرجال اللى بتقلب على جنون ,,متهيألى مفيش ست تقدر تحود فجأة ومباشرة من الاتجاه اليمين الى اليسار لأن مفيش حد يقدر على البهلوانيات دى الا الرجال
موضوع سواقة الستات بقت عقدة زى عقدة الخواجة وبقى اعتقاد رغم انهم مش بيسببوا حوادث زى الرجال ,,
أنا بأعرف ان اللى راكبة ست مش من اللى انت بتقوله أنا باعرفهم لأنهم بيسوقوا ببطء زيادة عن اللزوم ,,
بس أنا عرفت دلوقت ليه العربيات بتدينى كلاكس رغم انى فى حارة بعيدة عن المسار خالص وأنا بأستغرب واقول هى الناس دى جرالها ايه بتدينى كلاكس ليه أتاى السواق بيبقى خايف أزنق عليه وأنا بينى وبينه يجى عشرة متر ,,نورتم المحكمة وحابقى أوسع على قد ما أقدر 3 حارات كفاية ؟؟؟

Osama Sherif said...

:D
رد جميل جدا
ومنطقي كمان
شكرا على تكرار زيارتك للمدونة

Sara said...

انا برضه معاكوا في حكاية سواقة الستات انا عن نفسي بتغاظ واتضايق منهم جدا ولما بيبقى في حاجة واقفة بتوقع ان السبب واحدة ست بس للامانة في استثناءات يعني لي واحدة صحبتي ماشاء الله عليها بتسوق حلو قوي انا عن نفسي سواقتي زفت اكني فعلا ماشية في شارع لوحدي:)

Osama Sherif said...

آدي كمان شاهدة من أهلها
:D
طبعا أنا معاكي في إن مش 100% من الستات كده، أكيد فيه استثناءات
زي ما فيه برضه رجالة بيعكوا الدنيا في السواقة واحيانا اكتر من الستات كمان

كده او كده أنا برضه مش عايز أبطل كلاكسات