Tuesday, February 5, 2008

معرض الكتاب




السلام عليكم



معرض الكتاب

والله بقالي كذا سنة مارحتش معرض الكتاب

وبعدين قعدت أفكر في السبب: أنا ليه ماباروحش معرض الكتاب؟

لاقيت إن الشعب المصري 4 أنواع، ومالاقيتش نفسي في أي نوع منهم



النوع الأول: الأسرة اللي بيجيبوا سندويتشات ويروحوا يقعدوا في الجووونينة في الشمس على الرغم من إن الدنيا مطرت كذا مرة في وقت المعرض



النوع الثاني: الناس اللى تقعد تلف تلف تلف، وتلملم أي حاجة تلاقيها في سكتها، لحد ما فلوسها تخلص. المسخرة بقى انهم مش بيقروا حاجة من اللى بيجيبوها



النوع الثالث: الراجل اللي عايز كتاب نيل الأوطار في الطماطم والخيار، طبعة الألوسي، تحقيق أبي القاسم اللؤلؤي، طبعة دار الجزائر القومية، ومش هيلاقي اللي هو عايزه ده الا في المعرض



النوع الرابع: هو الراجل المثقف (أو الست طبعا) اللي بيشوف ايه الجديد لكتّاب معينين في مجالات معينة، وبيبقى المعرض بالنسبة له تجمع مفيد جدا يقدر يطلع منه بأكبر فايدة ممكنة من الكتب



انا احترم النوع الثالث والنوع الرابع، لكن انا مش منهم

انا شخصيا لو عايز كتاب مشهور في أي مجال، باخش اشوفه على النت

ولو عايز كتاب ديني، بانزل العتبة الاقي كتب ارخص من اي حتة تانية، فيما أظن

ولو عايز أعرف معلومة معينة أو فكر معين، فربنا يخلي لنا النت اللي مليان حاجات من دي



بس كده

والسلام عليكم

1 comment:

قليل من التفكير said...

تمانين أو تسعين في المائة رايحيين عشان الجووونينة

بس بصراحة أنا المفروض متريقش عليهم لاني أساسا مبرحش